Junimåndagmedsolsken

Hej!

Både ny månad och ny dag även om det är en måndag, mobilen var ställd på väckning klockan halv sex, Friherren lämnade bingen och började laga till dagens frukost, i dag te och mackor med kokta ägg. Som vanligt så åkte Skatten iväg in till jobbet vid halv sju och precis lika vanligt så slog sig Friherren ner vid köksbordet med Corren. Efter nyhetsuppdateringen så upp till datorn gör mailkoll och publicering av en ny bloggutgåva då Friherrebloggen legat i malpåse under helgen. Klockan är nu tio över nio och Friherren lägger sista handen vi bloggutgåvan innan det blir dags för förmiddagskaffe. I övrigt i dag så blir det väl så där lagom, en vända med snabeldraken och kanske en tur med engelsmannen för gräset växer ju så man inte tror att det är sant. Nu, gör vi onsdag av måndagen för att binda ihop det hela.

Klockan halv tolv så var Friherren på väg mot Linköping med Skattens cykel i bagaget, först till Jula för att handla miljöbensin och olja till gräsklipparna, sedan ut till Hedins Bil för att kolla om det gick att laga stenskottet i framrutan vilket skulle gå bra så Friherren drog vidare till Rejmes för att köpa tvättvax till bilarna och motorcyklarna. Klar så var klockan ett så det var tid att ta sig upp till Västra Cykelaffären för att byta cykelslangarna som Friherren ansåg var av fel dimension, efter provmontering av cykelmeken så visade det sig att Friherren hade rätt i alla fall den här gången, for vidare ut till Netto för att handla lite” bra att ha saker” igen, när det var gjort så ut till HBERGS Idrottspriser för att fika med dom. Snackade en stund och drack kaffe innan Friherren åkte ut till Saab för att hämta upp Skatten straxt efter klockan tre, raka spåret till City Gross för att köpa färdiggrillade revbensspjäll till mat åt oss. Hemma så åt vi våra revbensspjäll med en flaska gott rödvin från premiumförrådet. Klara så packade vi till Vårtouren i morgon och såg till att packningen kom på motorcyklarna. Klar så upp till TV:n för Rapport och sedan fotbollsmatchen Danmark – Sverige blandat med kanalfläppande i jakt på bättre underhållning. Klockan tio så var det kväller i Eketorpet inför morgondagens MC-tour.

Torsdagsmorgon och mobilen väckte klockan halv åtta, frukost och fram med utebordet så att det kan bli förmiddagskaffe innan vi skall dra i väg, Friherren tog också ut motorcyklarna och parkerade dom ute vid vägen, allt klart så på med mc-kläderna. Klockan tjugo i nio så kom Håkan & Annvor och vid niotiden Dag & Eva-Marie, Tommy och Per & Jesccica. Vi fikade med Skattens biskvier för att vid halvtiotiden dra i väg ut på vägarna i tre dagar. Tog oss på fina MC-vägar ner genom Småland till Asa Herrgård Hotell & Konferens där vi skulle bo över första natten. Ett fantastiskt fin ställe, trevlig personal och en kock som bjöd på en helt fantastisk middag. Ett ställe som vi kan rekommendera för den som vill bo i fin miljö och äta riktigt gott.

Efter frukost på fredagsmorgonen så åkte vi vidare för att till kvällen hamna på Värdshuset Emågården i Högsby, när vi hade cirka sex – sju mil kvar så började Friherrens Yamaha bete sig lite märkligt, Friherren sade till Skatten i pratorn att det förmodligen var punktering på framhjulet. Då det inte fanns någon mack mitt ute i djupaste smålandsskogarna så var det bara att åka vidare, Friherren fick brottas med Yamahan då den var extremt spårkänslig och hels ville gå rakt fram, varje kurva var en brottningsmatch med den. Framme i Högsby konstaterades att det var bakdäcket som det var punka på, i det närmaste helt tomt. Dag och Per kollade däcket efter spik eller annan skit då Friherren sakta rullade framåt, hittade inget uppseendeväckande och då Håkan hade punkaspray med sig till skillnad från Friherren så vidtog operation snabblagning,  Dag såg till att kletet hamnade däcket och Friherren rullade i väg fem kilometer i låg hastighet för att sprida ut den flytande massan jämnt i däcket, efter det så upp till en Statoilmack för att fylla upp däcket till rätt lufttryck. Klar så tillbaka till Emågården och de andra, bara att parkera och hoppas på det bästa, en kopp kaffe satt fint efter däckjobbet. Middag klockan halv sju, fläskfilé med potatisgratäng som också smakade fint med en flaska Småland starköl eller vin för de som föredrog det.

Frukost klockan åtta på lördagsmorgonen, och luft i bakdäcket, jipii för att sedan packa ihop för Vårtourens sista etapp, i dag var det dags för tourens kulturinslag, ett besök på Döderhultsmuseet och Sjöfartsmuseet i Oskarshamn. Därifrån vidare upp genom Småland mot Kindabygden, passerade Kisa för att åka vidare mot Ulrika, råkade då ut för två mil med uppbruten asfalt och bärlagergrus, inte så kul att köra mc där precis. Tog den obligatoriska gruppbilden vid marknadsplatsen i Ulrika, därifrån till Sjögestad Motell via Vikingstad för att där avsluta touren med lite mat. När vi ätit klart så tackade vi varandra för en fin helg tillsammans och var och en åkte hem till sig. Hemma så kunde vi konstatera att vi åkt dryga 71 mil på tre dagar och då årets tour var en ren skrivbordsprodukt så var det bra mc-vägar vi hittat och vi hade också lyckats hitta både fikaställen och bensinmackar. Enda smolket i glädjebägaren var att Tom Tom vid ett par tillfällen avvek från vår tänkta rutt och dessutom vid ett tillfälle erbjöd grusväg trots att vi programmerat den till att ”alltid undvika grusvägar”. Vid det andra tillfället så var det Friherren som inte hanterade köranvisningarna korrekt så det får nog Friherren ta på sig.

Efter att ha packat upp och suttit ute på framsidan och fikat så var det TV:n som gällde, Friherren kände sig inte riktig på hugget utan gick och lade sig fram till det var dags för GP Speedway från Prag. Jämn och underhållande tävling men med alltför få omkörningar för att vara riktigt njutbar. Kan ju verkligen undra vilket skrot australiensarna Darcy Ward och Chris Holder åker på när de representerar Piraterna om man jämför med deras inkörda poäng i GP tävlingen i Prag. Redan då de värvades till Piraterna var jag kritisk och det har blivit precis så dåligt som jag var rädd för. Alltid bättre med förare med engagemang och klubbkänsla än omotiverade GP-åkare i seriematcherna. Efter Speedwayen där Greg Hancock återigen gladde Friherren med sin insats så blev det nyheterna i TV4 innan det var nattinatti i Eketorpet.

Söndagsmorgon och frukost kockan halv nio, klara med frukosten så gick Friherren ut i garaget för att byta däcken på Skattens cykel, med dom nya slangarna var det inga problem, lite jobbigt att kränga på däcken med händerna då fälgprofilen hade höga kanter med lite envishet så gick även det. Med luft i däcken och hjulen tillbaka på cykeln så var det förmiddagskaffe. Efter fikat så åkte Skatten in till Mantorp för att handla lite till den första omgången rabarbersaft som hon skall sätta i dag. Hemma så ombyte för att ta den sista träningsrundan på cykel inför tjejvättern nästa lördag. Friherren plockade lite på uteplatsen och i trädgården innan det blev en läsköl under parasollet på uteplatsen. När Skatten kom hem så åkte Friherren i väg för att få hjälp med AC:n på Mercan som inte ger någon kyla att prata om. Beskedet var att det förmodligen var något läckage och det mest troliga var kondensatorn, surt tyckte Friherren då en nu kostar 4 000 kronor, kylmedel fylldes på och då fungerade allt normalt, hur länge stod dock skrivet i stjärnorna. Hem igen för middag, Skatten hade lagat till kycklinggryta med stekt potatis som avnjöts på uteplatsen, klara med maten så tog vi plats i våra solstolar med våra böcker för att läsa några kapitel. Eftermiddagskaffe klockan sex för att vid klockan sju ta oss in och upp till TV:n för Sportnytt. Efter Rapport så Foylés War i åttan fram till klockan tio då det var sängläge som gällde i Eketorpet.

Vädergudarna är med oss i dag också så det gäller att passa på att njuta och då med fördel utomhus hälsar Björn Friherre af Eketorpet.

Knorrlådan har haft helgledigt så nu blir det spännande…………

Lille Petter satt och bläddrade i den nya telefonkatalogen, fastnade för ett uppslag och läste högt:
- Svensson, Svensson, Svensson...
- Det var en jäkla gubbe att ha många telefoner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0